De lutande tornen: ulvarna i flocken

Ge akt på er själva och hela den hjord där den helige Ande har satt er som ledare, till att vara herdar för Guds församling som han har köpt med sitt eget blod. Jag vet att när jag lämnat er ska rovlystna vargar tränga in bland er, och de kommer inte att skona hjorden.  Ja, bland er själva ska män träda fram som förvränger sanningen för att dra över lärjungarna på sin sida.  Var därför vakna och kom ihåg att jag i tre års tid, natt och dag, aldrig har slutat förmana var och en av er under tårar.

Apg 20:28-32

I min förra bloggtext gick jag hårt åt läran om reinkarnation i Peter Wallgrens tappning. Det har föranlett ett stillsamt funderande på vad det är som kännetecknar den yttersta tidens falska profeter och vad de kan ha gemensamt. För det spelar ingen roll från vilken del av världen de kommer det finns övergripande och gemensamma drag dem emellan som trots att de kan synas vara totalt främmande för varandra ändå visar sig vara sprungna ur samma orena källa. 

Ögat letar mönster i det som synes ske. Och det är inte så svårt att syssla med ”koppleriverksamhet” och tycka sig se att ”det” och ”det där” hänger ihop via aviss mellanhänder. Dessa företeelser kan i verkliga livet tyckas vara motpoler men till syvende och sist är de samma andas barn. Under åren har jag stött på hur många som helst som alla bäst kan beskrivas som Paulus tal till Efesos församlingsledning tydliggör.

Notera följande kännetecken:

  1. Vargarna är rovlystna. De har en agenda vars yttersta mål är att de själva skall äta sig mätta på hjordens bekostnad.
  2. Vargarna är välkända för de kommer ur de egna leden och därför har fåren det väldigt svårt att ifrågasätta deras förklädnad och uppsåt.
  3. Vargarna skonar inte hjorden utan den är deras maktbas. Lojalitet mot dem ersätter lojaliteten till Kristus. De vill vinna hjorden för sig själva. De vill vinna över lärjungarna på sin sida.  
  4. Vargarna respekterar inte att det är Gud som har köpt fåren fria med sitt eget blod och att de därför aldrig tillhör någon annan än Honom som har friköpt dem.
  5. Vargarna förvränger sanningen och trollar bort begreppen så att det till sist är omöjligt för fåren att tro annat än vargarna säger. 

Jag uppmanar dig allvarligt inför Gud och Kristus Jesus som ska döma levande och döda, inför hans uppenbarelse och hans rike:  predika ordet, träd fram i tid och otid, tillrättavisa, varna och förmana med allt tålamod och all undervisning. Det ska komma en tid då människor inte längre står ut med den sunda läran utan samlar åt sig mängder av lärare efter sina egna begär, så som det kliar i deras öron att få höra.  De vägrar att lyssna till sanningen och vänder sig till myter.

2Tim 4:1-4

Vargarna är också villolärare som kännetecknas på följande vis i Paulus 2:a brev till Timoteus:

  1. De falska lärarna kommer inte att göra det som är den Helige Andes primära uppgift gentemot den värld av förlorade människor i vilken församlingen skall lysa som ett himlaljus i världen: De kommer att förneka att Gud och Jesus Kristus ska döma levande och döda. Alla nutidens nya läror har det gemensamt: de är skrivna och konstruerade för att skyla över synder, inte för att avslöja dem. De talar alla ”för sin sjuka faster”.
  2. De falska lärarna predikar inte Ordet i sin helhet. De  skiljer det åt som Gud har sammanfogat: dvs hela bibeln. De fragmenterar, sönderstyckar och manipulerar ordet så att de framför läror som kliar i människor öron. Och ingas öron kliar som de som sitter på dem inte vill göra bättring, omvända sig och dö med Kristus. De har till motsats till apostlarna och profeterna ingen aning om vad som är ’hela Guds rådslut’ och de vägrar efterkomma missionsbefallningens viktigaste del: ”Lära dem att hålla allt vad jag har befallt er.” De vill inte heller göra människor till Kristi lärjungar utan fastmer skaffa medlemmar till sina egna verk.
  3. De falska lärarna vägrar lyssna till sanningen. De känner inte till sanningen utan har ett självalt gudstjänstväsende utan kraft men med mycket mänsklig maktDär de far fram med tecken och under förhärligas inte Gud utan helbrägdagörarna. Därest det i Guds ord är så att undren drar uppmärksamheten till evangeliet är det hos dessa underna som är evangeliet! Betydande förskjutning har inträffat. Där tecken och under är ett medel för att nå fram till frälsningsbudskapet är det nu dessa som är budskapet. 
  4. De falska lärarnas framfart kännetecknas av att de som varit utsatta för dem varken ”tål stadig andlig föda” eller ”står ut med den sunda läran.”.Det budskap som Gud har gett är också det vartill alla herdar är förpliktade.

Mina älskade, trots min stora iver att skriva till er om vår gemensamma frälsning fann jag det nödvändigt att skriva och mana er fortsätta kämpa för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga. Hos er har det nämligen nästlat sig in vissa personer vars dom för länge sedan är förutsagd i Skriften. De är gudlösa, de förvränger vår Guds nåd till försvar för omoral och förnekar vår ende Härskare och Herre, Jesus Kristus.[…]

Men ni, mina älskade, ska komma ihåg vad som är förutsagt av vår Herre Jesu Kristi apostlar. De sade till er: ”I den sista tiden kommer hånfulla människor som drivs av sina gudlösa begär.” Det är sådana som skapar splittring, oandliga människor som inte har Anden.
Men ni, mina älskade, ska bygga upp er själva på er allra heligaste tro och be i den helige Ande. Håll er kvar i Guds kärlek, medan ni väntar på att vår Herre Jesus Kristus i sin barmhärtighet ska ge er evigt liv. Mot dem som tvivlar ska ni vara barmhärtiga, andra ska ni rädda genom att rycka dem ur elden. Och andra ska ni vara barmhärtiga mot, fast med fruktan så att ni avskyr till och med deras kläder som är nersmutsade av köttet.

Judas brev 1:3-4, 17-23

De som i denna tid kännetecknar denna insmugna falskhet är att den Kristus som predikas är en annan än den som gav sitt liv för fåren. En annan än den som kommer för att döma levande och döda. Det är ett annat evangelium. Ett utan omvändelse från synd eller pånyttfödelse. Pånyttfödelse försummas för ’återfödelse’ som ingenstans i bibeln finns antytt med en enda rad.

Ett ”evangelium” som enbart handlar om olika slags tekniker för att göra den gamle Adam frommare och gladare i sin avfällighet. De predikar dop utan att det leder till att den gamla människan dör och den nya uppstår i kraft av uppståndelsen. De säger alla gemensamt ’frid, frid’ där ingen frid finnes. ”Där barnen ber om bröd bjuder de stenar, där de söker ägg får de skorpioner.” Luk 11:11-13

Samlande kännetecken för ett stort antal lutande torn är bland annat följande:

1) Bibeln behandlas som en legolåda där skrift inte används för att förklara skrift utan för att bortförklara annan skrift. För att göra detta letar de efter den obskyrast möjliga meningen i de enskilda orden och gör denna aparta tolkning genast till tolkningsnorm för var gång det ordet förekommer. (Se Peter Wallgrens behandling av ordet ”pånyttfödd” eller ”uppstånden” som ett enda exempel) Se hur ordet kärlek har fallit i rövarhänder. Se hur ord som ”rättfärdighet” och ”helighet” och synd behandlas i samtida förkunnelse. Osv i all oändlighet.

Tror de verkligen att de skall kunna göra allt detta utan påföljder?

Men se Rom 9:27-29: 

Men Jesaja utropar om Israel: Även om Israels barn vore talrika som havets sand, ska bara en rest bli frälst. Snabbt och slutgiltigt ska Herren hålla räkenskap på jorden. Jesaja har också förutsagt: Hade inte Herren Sebaot lämnat kvar några ättlingar åt oss, då hade vi blivit som Sodom, vi hade liknat Gomorra. 

(Lögnarna i Perstorp hävdar att alla blir frälsta)

Se också Rom 14:11-13: 

Det står skrivet: Så sant jag lever, säger Herren, för mig ska varje knä böjas och varje tunga prisa Gud. Alltså ska var och en av oss avlägga räkenskap inför Gud.

Se också Heb 13.17: 

Lyd era ledare och rätta er efter dem, för de vakar över era själar och ska avlägga räkenskap. Låt dem göra det med glädje och inte suckande, för det skulle inte vara lyckligt för er.

Men detta förutsätter att herdarna och lärarna är underodnade Överherden för fåren, och det är det få som är.

Mina bröder, inte många av er bör bli lärare. Ni vet ju att vi skall få dess strängare dom.” 

Jakob 3:1

Den texten är nog sällan läst av de som står i talarstolarna.

Nu uppmanar jag de äldste bland er, jag som själv är en äldste och ett vittne till Kristi lidanden och som också har del i den härlighet som ska uppenbaras: var herdar för Guds hjord hos er och vaka över den, inte av tvång utan frivilligt, så som Gud vill, inte för egen vinning utan med hängivet hjärta. Uppträd inte som herrar över dem som anförtrotts er, utan var föredömen för hjorden. När den högste herden sedan uppenbarar sig, ska ni få härlighetens segerkrans som aldrig vissnar.

1 Pet 5:1-4

2) Bibeln som sådan har ingen auktoritet alls. Det är i och för sig sant därför att dess kraft kommer av att Guds Ande ges möjlighet att genom Ordet stå över herdarna och fåren tillika. Men de brottstycken av Gudsordet som överlevt köttets censur  kan bara fås på deras villkor som är de förekommande ’profeterna’  och så länge de har akademiska eller ’populistiska’ ackrediteringar inom ramen för den enskilda riktningens rörelse och inriktning. Däri är alla falska läror överens.

Så: Vari sitter Bibelns auktoritet? I det skrivna ordet? I så fall i vilken skrivelse. Ursprungsspråken eller översättningarna?

För den moderna människan, den ur bibliskt perspektiv sett ”urartade” människan har bara hennes egna tankar högsta auktoritet. Det som är från förr, det gamla, det som varit tidigare, har, sägs det, av ’utvecklingen’ frånsprungits och det som skrevs då gällde bara då, även om vi kan hämta ett och annat guldkorn där. Guldkorn som helt godtyckligt bestäms vara det av våra experter, bibeltolkare och professorer på universiteten.  (Liberalteologi= människan tar sig friheter (libertates) med Guds ord och ställer sig själv över det som redan är skrivet.)

Att en sådan självklart uppåtgående utveckling överhuvudtaget skett kan i allra högsta grad ifrågasättas. Och Ordet självt hävdar att allt som fordom är skrivet är nedtecknat till vår varning så att vi inte upprepar det som generationerna före oss gjort. Det om något antyder att utvecklingen inte bara går långsamt utan faktiskt uteblir i tusentals år.

Har bibeln bara då auktoritet när jag upplever mig ha fått ett personligt tilltal över en viss text? Är dess auktoritet alltså beroende på min upplevelse av den? Men  någon auktoritet har den inte annars?

Dra ut konsekvensen av det: dina upplevelser är enda referensramar för Guds handlande!Nej det är inte det enbart skrivna ordet ensamt som bär auktoritet. Att uttala ordet är aldrig besvärjelse eller magi så att det måste åstadkomma vad jag vill med det jag säger.  ”Mina ord är Ande och Liv…”Utan det är när Ordet blir kött, när det tar gestalt genom att den Helige Ande stadfäster det i lyssnaren, om lyssnaren vill tillgodogöra sig vad ordet säger genom tron. Tas ordet inte emot i tro blir det till ingen nytta. (Se Heb 4:2)  Höra är att göra, den som bara hör och inte gör dödar ordet. Men det är bara sitt eget ORD som Gud står för och vid, genom den Helige Ande i förkunnelse till den som tror att Gud finns och lönar dem som söker honom.Det behöver inte ens sägas att en förkunnelse som inte utgår från att Guds ord är sanning, dess summa och inte bara dess enskilda enheter, aldrig kommer i närheten av att delge människorna hela Guds rådslut.

3) Guds ord bär enligt Ordet självt inga bojor men bär i denna yttersta tid tusentals fotfängsel och handbojor och får inte fritt framföras. En antropocentrisk bibelsyn har förvandlat Gud till ett inompsykologiskt fenomen utan verklig närvaro i universum. Han vars namn är ”jag är” finns inte. Det enda som finns är selfien ’JAG, EGO” Kunde de skulle ta en groupie med sin avgud..

Tillbedjan i samtida tappning är ofta bara att ge uttryck för mina känslor om min gudsbild, men är inte särskilt ofta det befriade hjärtats gensvar till en levande Gud inför vilken människan bedjande sjunker ner och bekänner ”gå bort ifrån mig Herre, jag är av ett folk med orena läppar”. När tillbedjan enligt den Helige Ande är fullbordad har glödande kol renat mitt hjärta och min mun.

”Mina får hör min röst”

Kontaktytan Facebook är ett enda hav av människor som på ett eller annat sätt inte längre kan lita på sina ’herdar.’ De vittnesbörd jag hört om detta i flera år är ett ständigt munsår, en sten i skon, en smärta i själen. Jag lyssnar understundom på små och stora profeter och våndas inför den oerhört snabba förlusten av det andliga arv som är vårt. Som barn sa vi skämtsamt ’”Det är mycket man skall höra innan öronen trillar av.” Mina hänger numera allt lösare. Ska man bara klaga? Nå nä, genom att lägga upp så mycket undervisning det bara hinns med, i bloggtexter och via video, försöker jag ge lite nödproviant åt alla dessa som svältföds i församlingarna.

Men det är så lite så. Som en snöflinga på Grönland. Men den kanske ändå är av stål? Jag ids inte sockra Ordets sälta.

Ve mig om jag tar bort något enda ord.

Teddy Donobauer, Doncaster

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.