Den som dristar sig att inte vara samtidens medlöpare i en eller annan fråga blir numera omedelbart stämplad som varande lidande av någon slags ”fobi”. Den som har studerat Islams framfart i 1400 år och förstår hur deras maktövertagande i nation efter nation regelbundet ser ut, och som varnar för den utvecklingen i Sverige, blir följdriktigt kallad ”islamofob”, utan urskiljning och utan minsta hänsyn tagen till fakta smetas en opinionstjära över den som säger annat än det som är enligt den nya ”värdegrunden”. Och strax därefter följer fjädrarna från tyckareliten på sociala medier. Kalla fakta betyder ingenting alls.
Det likartade förhållandet gäller om man är ovis nog att ha synpunkter på den homofiering som allt mer ges alltmer utrymme. Det som till för bara några decennier sedan sågs som lagstridigt och samhällsdestruktivt hyllas som en ”positiv utveckling bort från heteronormen.” Dristar man sig att ifrågasätta hela transgendertrenden smädas man å det grövsta med ”genderfobi” ,”homofobi” och ”människoförakt” för att ta några av de mildare slagorden. Syftet med dessa smädelser och anklagelser är naturligtvis att förhindra diskussion, att förhindra faktabaserat ifrågasättande och att tysta opinionen med hot om lagens strängaste straff för hatbrott. Inte ens innehållet i ett ställningstagande för en annan ordning än den agenda som dessa lobbygrupper satt upp får enligt dem existera eller torgföra sina protester. Deras krav på tolkningsföreträde är av rent fascistiskt snitt och har hörts förut i världen. Många gånger om. De räds inte ens att tilldela andra människor vad dessa faktiskt tycker och tänker.
Fråga oss som avviker, är ni rädda för oss?
Det är som att fråga en svampkännare om denne är rädd för den vita flugsvampen. Han svarar helt enkelt: nej jag är inte rädd, för jag känner alla de vita svampar som är ätliga och då jag kan skilja mellan de olika vita svamparna är jag inte alls rädd. Men det är inte av rädsla som jag inte plockar dem utan för att de just är dödligt giftiga. Man kan avstå från att godkänna något för att man förstår att det är farligt. Man har en förmåga till urskiljning. Och man har kanske ett historiskt perspektiv på 3000 års sexualutlevnads historia och på hur just homosexualiseringen i civilisation efter civilisation har varit en av de faktorer som ledde till hela samhälles undergång. (Sök på nätet efter J D Unwin ”Sex and Culture”)
Man kan så att säga ha mycket bra på fötterna när man tar avstånd från samkönade relationer. Värst utsatta är alla de kristna motståndarna som med ”den där gamla boken i hand” hävdar Guds inblandning i frågan. Allergiska reaktioner mot Bibelns samlade budskap i frågan uppstår numera hos varannan frikyrkopastor, i folkkyrkan har det fältet för länge sedan övergivits. Jag har brevväxlat med lutherska biskopar i ärendet så jag är van vid deras undanglidning från Ordets klara besked. (Om det visar sig vara på sin plats kanske jag delar en brevväxling av det slaget.) Och i nutiden (Oktober 2022) har två större EFK församlingar röstat för en ”inkluderande och mer kärleksfull” hållning till människor som inte följer heteronormen.
I ett antal punkter citerar och kommenterar jag därför de mest relevanta bibelsammanhangen och drar de slutsatser som texterna i sig låter framträda. Utan tvekan kommer jag att få höra att det där bara är min tolkning av texterna. Det skall på något sätt förminska mina slutsatser, och de som anför det argumentet inser inte att deras egen tolkning i sådant fall snavar, omtumlar och faller som argument för dem på samma tuva.
”Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem och sade ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er.”
”Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru och de skall bli en kött.”
Se parallellerna i Nya Testamentet:
”Han svarade: ”Har ni inte läst att Skaparen från början gjorde dem till man och kvinna och sade: Därför ska en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två ska bli ett kött? Så är de inte längre två utan ett kött. Vad Gud har fogat samman får alltså människan inte skilja åt.”
Och:
” Så gör också Kristus med församlingen, eftersom vi är delar i hans kropp. Därför ska en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de två ska bli ett kött. Denna hemlighet är stor – jag talar om Kristus och församlingen. Men vad er angår ska var och en älska sin hustru som sig själv, och hustrun ska visa respekt för sin man.”
Har ni inte läst?
Från begynnelsen gäller en och samma ordning för det som kan kallas äktenskap. Det är inte äkta om det inte följer detta ursprungliga syfte med äktenskapet, eller om det komponeras på ett avvikande sätt. När Jesus utmanas av de skriftlärda och fariséerna och lärjungarna om äktenskapet hänvisar Sonen till det ursprungliga, och när Anden undervisar genom Paulus är det ånyo exakt detsamma mönster som det hänvisas till. Över 6000 år fram till apostlatiden och den första församlingen gäller vad som sedan dess i ytterligare 2000 år varit kyrkans hållning. Men på några årtionden har denna hållning till vad som rimligen är syftet med äktenskapet enligt skaparens intention eroderats till den grad att detta med samlivet har förvanskats till oigenkännlighet. De, att sägs att ”utvecklingen har gått framåt”, det sägs att det är otidsenligt att inte förstå att en ändrad syn i frågan är nödvändig för att kyrkan inte skall tappa mark.
Några punkter:
1 Man och kvinna är ursprungligen skapade som det fullvärdiga uttrycket för ”Guds avbild”.
2 Bara man och kvinna är tillsammans ”människa skapad till Guds avbild”. Sann människa är dessa två olika i förening.
3 Bara den biologiskt bestämda relationen mellan ”man och hustru” är förutsättningen för ”föröka er och uppfyll jorden.
4 Den sexuella relationen gör dem till ”ett kött” när det som sammanfogats är det i Guds ordning. Sex utanför den ordningen kallas otukt, sexuell omoral, alltid.
5 Lika lite som det är tillåtet att separera det Gud sammanfogat är det tillåtet att sammanfoga vad Gud inte sammanfogar. Ett samkönat äktenskap är därför en ”misnomer”, en falsk marknadsföring.
6 Sexualiteten är en av människans många komponenter, men sex definierar in människan. Att ens komma på tanken att reducera människan till hennes könsidentitet är en absurd föreställning.
Pridefestivalerna, vad firar de?
Den biologiska ordning som Skaparen har nerlagt i människosläktet så väl som hos de övriga arterna är sådan att reproduktionen bara är möjlig i mötet mellan en hane och en hona. (Det finns några få undantag bland de mer avancerade organismerna, till och med en ödleart som reproducerar sig själv utan hanars inverkan!) Reproduktionen upphör om den ordningen frångås. Att fira homosexualiteten är att fira en biologisk återvändsgränd. Evolutionsteorin förutsätter en gigantisk reproduktion av virilaste slag eftersom det måste till tusentals avkomma för att gynnsamma mutationer skall kunna ansamlas inom arten fram emot nästa möjliga variant. Om homosexuella relationer nu är nästa steg i den s k utvecklingen, så har naturen uppenbarligen gett upp hoppet om människan och anvisar att dess utveckling är att likna vid ett fordon som med full fart kör in i en återvändsgränd utan utväg. Att fira en sådan defekt förefaller mig vara en nära nog kriminell absurditet. Skulle jag applådera en ”frihetsyttring” som i sin logiska förändring medför slutet på det mänskliga släktet? Dyr frihet.
De homosexuella framstår i sina egna ögon som en förtryckt skara martyrer. De ges eller har tagit sig ett utrymme som inte bara vill göra anspråk på rätten att leva ut sin s k läggning, de kräver också att alla andra skall legitimera dem. Och de vill att ingen skall få ha en avvikande syn på saken. De vill förbjuda åsiktsfriheten för alla utom dem själva. Sådana kan man inte ens tycka synd om, de utgör en livsfara för hela det demokratiska samhället. De själva har inga hämningar när det gäller att stämpla andra som hatare bara för att de hävdar den biologiskt vitala heteronormen.
Vad har Gud för syn på sex mellan likar?
Redan tidigt i den mänskliga historieskrivningen dyker okontrollerbar sexuell utlevelse upp som ett avsevärt problem. 1 Moseboken 6 beskriver en variant mellan jordens barn och ett utomjordiskt eller överjordiskt släkte vars avkommor uppvisade megaloma varianter som kallas ”våldsverkare, forntidens väldiga män.” 1 Moseboken 18 berättar hur Gud kommer till Sodom och Gomorrah i avsikt att ta itu med den situation som där uppkommit. Hur den var? ”Sedan sade Herren: ”Ropet över Sodom och Gomorra är starkt och deras synd är mycket svår. 21 Därför tänker jag gå ner och se om de har gjort så som i ropet som har nått mig. Om det inte är så, vill jag veta det.” Hesekiel vet att summera Sodoms tillstånd: ” Se, detta var din syster Sodoms synd: Högmod, överflöd av mat och bekymmerslös säkerhet hade hon och hennes döttrar, men hon hjälpte inte den nödställde och fattige. De blev högfärdiga och gjorde sådant som var vidrigt för mig. Därför försköt jag dem när jag såg det.” Vad var det vidriga vid sidan om högmodet och hänsynslösheten? Det vet vi från 3 Mosebok 18:22 ” Du ska inte ligga med en man som en man ligger med en kvinna. Det är avskyvärt. Du ska inte ligga med något djur, så att du genom det blir oren. Inte heller ska en kvinna ställa sig framför ett djur för att para sig med det. Det är naturvidrigt.” och för helhetens skull: ” Ni skall helga er och vara heliga för jag är Herren er Gud. Ni skall hålla mina bud och följa dem. Jag är Herren som helgar er.
3 Mos 20:13 ”Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna, begår de en avskyvärd handling. De ska straffas med döden. De bär på blodskuld.” Och skulle du vilja slingra dig undan från insikten att frisläppt homosexuell utlevelse skulle vara en bagatell läs vidare: ”Innan de hade lagt sig omringades huset av männen i staden, Sodoms män, både unga och gamla, allt folket utan undantag. De ropade på Lot och sade till honom: ”Var är männen som kom till dig i natt? Skicka ut dem till oss så att vi får ligga med dem.”
”Solen hade gått upp över jorden när Lot kom till Soar. Då lät Herren svavel och eld regna ner från himlen, från Herren, över Sodom och Gomorra. Han ödelade dessa städer, hela slätten, alla som bodde i städerna och det som växte på marken.”
Gräddfil bland syndare?
Guds ord gör inte homosexualiteten till en annan sorts synd än alla andra. Den är varken mer eller mindre än bara ännu en variant av det högmod som släpper folket löst ifrån Guds bud och stadgar. Den ingår i de utlevda synder som bevisar att utövarna är syndare. Det är aldrig så att någon blir syndare för att den begår en viss synd. De begår synden för att de i grunden är syndare. Tack vare deras egen stolthet, Pridefesterna, har de själva lagt sin verkliga natur i öppen dager. De skriver under på att de är högmodiga och de tar inte ett steg utan att trotsa alla som ställer sig emot dem. Den första insikten som behöver uttalas är den att det inte finns det minsta att yvas över när man hävdar sig rätt till särbehandling. De är inte märkvärdiga. De är bara ytterligare en grupp människor som vill skriva om teologierna till att bli ett skydd för deras egen variant av synd. I det är de ingalunda ensamma.
”Inifrån, från människornas hjärtan, kommer de onda tankarna: sexuell omoral, stöld, mord, äktenskapsbrott, girighet, ondska, svek, orgier, avund, hädelse, högmod och dårskap. Allt detta onda kommer inifrån och gör människan oren.”
”Du ska veta att i de sista dagarna blir det svåra tider. Människorna kommer att vara egenkära, pengakära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, kärlekslösa, oförsonliga, skvallriga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda, falska, hänsynslösa och högmodiga. De kommer att älska njutning mer än Gud och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem!”
”Vet ni inte att orättfärdiga inte ska få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken sexuellt omoraliska eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare ska ärva Guds rike. Sådana har några av er varit. Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande.”
Att inte längre kalla någon av dessa utlevda synder för synd, att till och med anse att det är en hjälp för människor att få sin variant av synd godkänd genom att ge en välsignelse till deras liv under Kristi Kropps insegel är ett majestätsbrott. Och ordet från Gud gör det fullständigt entydigt att de som församlingen således godkänner samtidigt undanhålls insikten att de aldrig någonsin kan ärva Guds rike. Hela evangeliet talar om det förr som blir ett förvandlat nu. ”Sådana har några av er varit!” En församlingspastor som godkänner vad Gud förbjuder har förverkat sitt uppdrag och förlorat sin heder gentemot Guds klara Ord. Ett evangelium som inte handlar om att människor överger sin synd och till och med godtar ett fortsatt liv i någon form av synd är en moralisk katastrof.
Högmodet kräver sina rättigheter men förnekar att det skulle ha skyldigheter.
”Bedra inte er själva, Gud lurar man inte: det människan sår ska hon också skörda. Den som sår i sitt kött får av köttet skörda undergång, men den som sår i Anden får av Anden skörda evigt liv. Låt oss inte tröttna på att göra gott, för när tiden är inne får vi skörda om vi inte ger upp. 10 Så låt oss därför göra gott mot alla medan vi har tillfälle, och särskilt mot dem som tillhör trons familj.”
”Vad jag vill säga är detta: vandra i Anden, så gör ni inte vad köttet begär. Köttet söker det som är emot Anden, och Anden söker det som är emot köttet. De två strider mot varandra så att ni inte kan göra det ni vill. Men om ni leds av Anden står ni inte under lagen. Köttets gärningar är uppenbara: sexuell omoral, orenhet, orgier, avgudadyrkan, ockultism, fientlighet, gräl, avund, vredesutbrott, själviskhet, splittringar, irrläror, illvilja, fylleri, vilda fester och annat sådant. Jag säger er i förväg vad jag redan har sagt: de som lever så ska inte ärva Guds rike.”
Vad blir det av kärleken då?
Oavsett vad man anför från hela Guds ord om det aktuella ämnet så sveper det in en vind med ordet KÄRLEK som ett mantra. Gud är kärleken, Kärleken är det enda som räknas. Störst av allt är kärleken. Gud älskar alla syndare. Gud älskar hela världen, ingen undantagen. Alla dessa utsagor har ett gemensamt. Det är långods från Bibeln. Men den läser de inte på något annat sätt än när en loppa hoppar omkring på en hund för att se var den kan bita till sig lite blod härnäst. De hoppar hage i guds ord och föraktar alla grundregler för både läsning och tolkning. De kastar ur sig lösryckta fraser och låtsas som om de därmed att fastlagt en oomkullkastlig sanning. När man granskar de mest vanliga texterna som de anför visar det sig direkt att de inte har en susning om vad de på sitt släpphänta sätt häver ur sig.
Lilla evangeliet.. Johannes evangelium kapitel 3
16 Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. 17 Gud har inte sänt sin Son till världen för att döma världen, utan för att världen ska bli frälst genom honom. 18 Den som tror på honom blir inte dömd. Men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.
19 Och detta är domen: ljuset kom in i världen, men människorna älskade mörkret mer än ljuset eftersom deras gärningar var onda. 20 Den som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte ska avslöjas. 21 Men den som lever i sanningen kommer till ljuset, för att det ska bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud.”
Ingen enskild annan text är så grovt misshandlad och felciterad som denna. Människor behandlar denna författare som om alla hans enskilda meningar saknade samband. Som om han hade haft en stor tavla framför sig där han hade satt upp en massa fästisar med enstaka rader skrivna, och som sedan en vacker dag, i ett vinddrag blåste ner och satte sig huller om buller på några papyrusark. Man tillvitar honom att han inte alls visste vad han skrev. För deras sätt att citera honom visar att de inte tror att han var kapabel att hålla en konsekvent linje där varje mening och dess innehåll byggde på den förra. Inte heller anser de att ord skall med ord förklaras och aldrig användas annorlunda än författaren avsåg.
Så säg mig nu hurudan Guds kärlek till världen är!
Johannes börjar med en exakt beskrivning av ett sakläge. Hela världen är redan dömd. Ljuset om vad som är rätt och fel finns i världen men människorna hatar ljuset och vill inte ha sina gärningar avslöjade. Deras räddning beror på ett val de gör i förhållande till det som Gud ger dem för att rädda dem från detta mörker. Guds gåva är given till de som är förlorade, inte till några andra. Det är för att rädda dem från sig själva, sitt högmod, sina onda gärningar som de erbjuds räddningen i Guds Son. De som vägrar ta emot den gåvan förblir där de är. I det rike som kallas mörkrets rike. Och de kan inte bli fria från sina synder så länge synden inte utrotas i dem. Minsta barn kan läsa innantill vad som står i hela texten. Ingen missar att de som tar emot Sonen som Guds gåva blir räddade och deras tidigare ljusskygga gärningar upphör. Alla former av sexuell utlevelse som inte är i linje med skaparens skapelseverk är just sådana gärningar.
Men Gud är Kärlek!
Var får du det ifrån? Kanske från ett annat lösryckt sammanhang?
”Mina älskade, låt oss älska varandra, för kärleken kommer från Gud. Var och en som älskar är född av Gud och känner Gud. Den som inte älskar har inte lärt känna Gud, för Gud är kärlek. Så uppenbarades Guds kärlek till oss: han sände sin enfödde Son till världen för att vi skulle leva genom honom.”..
”Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud, utan att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder.”
Att älska Gud är att också se med Guds ögon på alla människor. Alla behöver nämligen frälsning från synden som så hårt omsnärjer dem. Men det är inte kärlek till dem att undanhålla dem frälsningen. Det är ingen kärlek alls att låta den orättfärdige fortsätta skapa sin olycka. Det är ingen kärlek alls att av hänsyn till syndarens känslor förtiga sanningen om syndens konsekvenser. Ingen som är född på nytt hatar någon annan. Det är en ren lögn när det används som argument för homosexualiteten. Jag hatar inte, jag sörjer över deras vilsenhet och avskyr deras vulgaritet. Men främst har jag ett kärleksbudskap till dem, som till alla andra som har valt att leva i orättfärdighet. ”Han svarade: ”Tror ni att de galileerna var större syndare än alla andra galileer, eftersom de fick lida så? Nej, säger jag er. Men om ni inte omvänder er, går ni alla under som de.”
Den orättfärdige ska fortsätta göra orätt och den orene fortsätta orena sig, och den rättfärdige ska fortsätta göra det rätta och den helige fortsätta helga sig.”
”Se, jag kommer snart, och jag har min lön med mig för att ge åt var och en efter hans gärningar. Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden. Saliga är de som tvättar sina kläder så att de får rätt till livets träd och får komma in genom portarna till staden.
Det gängse utbudet av en ”billig nåd utan omvändelse och bättring” är en narrkåpa, att erbjuda Guds välsignelse över människor som inte vill böja knä för Gud först är blasfemi, dvs hädelse.
Men vad säger du om att kärleken överskyler en myckenhet av synd?
”Mina bröder, om någon bland er kommer bort från sanningen och någon återför honom, 20 så ska han veta att den som återför en syndare från hans villoväg räddar hans själ från döden och överskyler många synder.” Jag säger det som ordet antyder. Att sluta överse med synd är att visa kärlek. Församlingen är en konstant och kompetent akutmottagning för syndare, inte en konserveringsanstalt för enskilda trendsynder. Att just denna synd släpps in i dag är ett resultat av att så många andra synder sedan länge har fått fri lejd i takt med att kyrkorna anpassat sig till världen. Det är bara en ytterligare sten i korgen.
1 Korintierbrevet 13 till sist.
Det, näst efter Johannes 3:16, mest illa citerade av alla bibelord. Vi tar det hela bakifrån.
”Så består nu tro, hopp och kärlek,
dessa tre,
och störst av dem är kärleken.”
Ordet kärlek förvandlas av dem som missbrukar ordet till att betyda ”allt vad JAG kallar kärlek”. Däribland allas rätt till att leva i den variant av kärlek som enbart är ”min form av sexuell läggning”. Vi har lärt oss av Alice i Underlandet att det finns de som anser att ord betyder vad jag vill att de skall betyda. Påpekar man att det sätt någon använder ett visst ord inte är korrekt får vi snabbt en högdragen näsbränna. ”Ord betyder vad jag anser att de betyder.”
Därför läser vi nu vidare:
Kärleken är tålig och mild.
Kärleken avundas inte,
den skryter inte,
den är inte uppblåst.
Den beter sig inte illa,
den söker inte sitt,
den brusar inte upp,
den tänker inte på det onda.
Den gläder sig inte
över orätten
men gläds med sanningen.
Läs nu detta avsnitt om den kärlek som enligt Paulus är kännetecknande för den kärlek som kallas ”agapä” på nytestamentlig grekiska. Det avtryck som den kärleken gör är i allt raka motsatsen till de anspråk som homolobbyn gör. Ingen enda homosexuell individ ”söker annat än sitt”. Det sagt skall det snabbt tilläggas att detsamma gäller alla som sätter sin sexuella identitet över Guds ord. Inte heller gläds de med sanningen, för om de gjorde det skulle de veta att deras utlevelse av den föregivna sexuella läggningen inte är sanningen om någonting annat än att det är det de vill. Det är deras offer på selfiens jagaltare. Altaret har tre sidor: ”Mig, Mitt, Min.” Gud har gjort tummen ner.
Att använda ordet kärlek för att legitimera allsköns synder är uppenbarligen ett allvarligt misstag.
”Då är vi inte längre barn som kastas hit och dit och dras med av varje vindkast i läran, när människorna spelar sitt falska spel och listigt förleder till villfarelse. Nej, vi ska hålla fast vid sanningen i kärlek och på alla sätt växa upp till honom som är huvudet, Kristus. Av honom fogas hela kroppen samman och hålls ihop genom det stöd som varje led ger, med den kraft som är fördelad åt varje enskild del. Så får kroppen sin tillväxt och bygger upp sig själv i kärlek.”
Och än värre är:
”Den laglöses ankomst är ett verk av Satan som kommer med stor kraft och med lögnens tecken och under. Med ondskans alla konster bedrar han dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot kärleken till sanningen så att de kunde bli frälsta. Därför sänder Gud villfarelsens makt över dem så att de tror på lögnen”
Och ett sista rapp:
Ordet låter oss veta att den som begår sexuella synder hushåller illa med sin egen kropp. Både tanke och handling påverkar människan. Och när det är dags för räkenskap får alla igen vad de har gjort i sin kropp.
Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det som är onaturligt. På samma sätt lämnade männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män gjorde skamliga saker med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse.
Och eftersom de inte satte värde på kunskapen om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag så att de gjorde sådant som inte får göras. De har blivit fyllda av all slags orättfärdighet, ondska, girighet och elakhet, de är fulla av avund, mordlust, stridslystnad, svek och illvilja. De skvallrar och förtalar, de hatar Gud och brukar våld. De skrävlar och skryter, de är påhittiga i det onda och olydiga mot sina föräldrar, vettlösa, trolösa, kärlekslösa och hjärtlösa. De känner mycket väl till Guds rättvisa dom, att de som handlar så förtjänar döden. Ändå gör de sådant, och de samtycker dessutom till att andra gör det.
Finns det då ingen plats för syndare i Guds församling ?
Det är bara för syndare som församlingen finns! Men å andra sidan: nej inte om de envisas med att fortsätta vara uppsåtliga syndare. Guds lagar bygger inte på vad människor vill göra med sina liv. De bygger på att Gud är Helig, avskild, separerad från allt det som är destruktivt för Hans skapelse. Därför säger han till oss genom sin Ande: var ni heliga så som jag är helig. Församlingen kan aldrig mer göra anspråk på att vara ”ett heligt samfund” om den låter syndares synder vara i fred. Evangeliet handlar om att försonas med Gud! Vi måste befrias ifrån den fiendskap med Gud som var vår lott medan vi tillhörde mörkrets välde. Sexuella synder är bara en bråkdel av dem, men just de har fått mest uppmärksamhet i samtiden. Strävandet efter att bli så lik omvärlden som möjligt på även detta plan innebär en direkt kollision med den Gud som församlingen påstår sig representera. ”Vet ni inte att vänskap med världen är fiendskap med Gud.” Nej det vill de inte höra. Inte heller vill de bli påminda om att ”Hur ska ni kunna tro, när ni tar emot ära av varandra och inte söker den ära som kommer från den ende Guden. Men tro inte att jag kommer att anklaga er inför Fadern. Den som anklagar er är Mose, han som ni har satt ert hopp till.”
Det sökarvänliga evangeliets förbannelse
Det tar sin början i den opånyttfödda människans rasande religiositet. För människan är skadskjuten av en trängtan till det eviga. Så hon är den eviga sökaren efter ”något eller någon” som äntligen bekräftar henne sådan hon är, eller har gjort om sig till i sin egen avbild. För att hon i modern tid, eller bättre sagt, mondän tid, skall söka Gud måste Gud omvandlas, antropomorferas, förmänskligas och anpassas till vad homo sapiens kan tänkas acceptera. Det är inte Abrahams, Isaks och Jakobs Gud hon uppmuntras söka. Det inte rättfärdighetens lysande brännlåga av all orenhet som hon dras till. Att möta en Gud upphöjd och avskild från all orenhet där mötet börjar med att ett glödande kol tas från altaret och berör hennes mun till att rena henne från all orenhet vore otänkbart för den som vill räknas bland fåren iförd getskinnskappa. Hon vill att himlen dras ner till hennes nivå, att rättfärdigheten ger henne övertag över andra, att sanningen aldrig blir mer definitiv än att hon alltid har tolkningsföreträde och att det är hon som bestämmer vilken truddelutt änglabasunen spelar.
Men, så funkar det inte. Aldrig på tiden och heller inte in i evigheten. ”Utan tro är det omöjligt att behaga Gud, för den som kommer till Gud måste tro att Gud finns och att han lönar dem som söker Honom.” Men det är inte vad jag tror om Gud som definierar Gud. Gud är sitt eget Jag Är. Gud har ingen anledning att låta dig eller mig ge en annan beskrivning av Honom än den Han själv känns vid. Gud är konsekvent omedgörlig på den punkten.
”Bedra inte er själva, mina älskade bröder.
”Allt det goda vi får och varje fullkomlig gåva är från ovan. Det kommer ner från ljusens Far, som inte förändras eller växlar mellan ljus och mörker. I kraft av sin vilja har han fött oss på nytt genom sanningens ord till att vara en förstlingsfrukt bland dem han har skapat.”
Det är brottet mot det första av alla buden som ger utrymme och licens för alla andra synder.
Inte att undra på att Gud suckar.
Så säger Herren din återlösare,
Israels Helige:
Jag är Herren din Gud
som lär dig vad nyttigt är,
som leder dig på vägen
du ska vandra.
Tänk om du hade lyssnat
på mina bud!
Då skulle din frid bli som en flod
och din rätt
som havets vågor.
Hur var min fråga i ingressen? Är vi rädda för de homosexuellas införlivande i församlingen. Hatar vi de som är annorlunda? Vad är det vi står upp för?
Vi står upp för alla människors lika värde som möjliga mottagare av en helande och frälsande gemenskap där Gud respekteras och Hans ord får stå över alla andra ord. Vi bejakar sexualiteten som Guds gåva men inser och vet av tusenårig erfarenhet att den skatten finns i lerkärl som måste hanteras med varsamhet om inte innehållet skall läcka ut och anställa förödelse. Homosexuellt utlevande har redan lett till att över 40 miljoner människor har dött i sviterna av HIV och AIDS.
Vi vet också att sexualiteten är en ”Charisma”, en nådegåva som måste utövas under nådens ordning. Och den ordningen är Guds bud. Den som säger sig älska Herren Jesus men ändå samtidigt håller fast vid en livsstil som Gud har dömt ut för 4000 år sedan borde besinna detta: ”det är ett fasansfullt ting att falla i den levande Gudens händer.”
Att varna för det är den enskilt viktigaste kärlekshandlingen någon kan ge dem och alla andra som har en egen agenda.
Teddy Donobauer 20 oktober 2022