Något om de Tre som är En. Del 1.

”Låt oss be”

 ”Låt oss be..” Men vem ber vi till?

Jag försöker ett tag framöver att nysta i en av de stora stötestenarna i den kristna läran. Det handlar om vår förståelse av Gud. Att det är en viktig fråga lyser genom på många håll i Ordet. ”Den som vill komma till Gud måste tro att Gud är, att Gud finns, och att Han belönar dem som söker Honom.” Då kan det inte vara obetydligt att veta vem Gud säger sig vara. Och en ytterligare fråga kan ställas, är Gud den han säger sig vara eller är han egentligen något annat, men vi är för begränsade för att förstå den verkliga Gudsbilden?

En av de mest bekanta reformatorerna var fransk-schweizaren Calvin. Han menade att vi egentligen inte känner Gud på något annat sätt än genom Guds verk. Men det är inte hela sanningen. Han lät förstå att vi inte alls vet något om Gud utanför Guds handlande. I praktiken skulle det betyda att en hel del bibelord om Gud inte håller för granskning. ” Sök Gud medan han låter sig finnas”, låter ju inte som om det var främst hans verk vi skulle söka utan just Gud själv. Läs orden från 5 Mosebok 4:29

”Men om ni där söker Herren din Gud ska du finna honom, om du söker honom av hela ditt hjärta och av hela din själ.”  I Paulus tal till Atenarna lät han oss veta följande. Apg 17:26-28
” Av en enda människa har han skapat alla människor och folk till att bo över hela jorden, och han har fastställt bestämda tider och gränser inom vilka de ska bo. Det gjorde han för att de ska söka Gud och kanske kunna treva sig fram och finna honom, fast han inte är långt borta från någon enda av oss.För i honom är det vi lever och rör oss och är till, så som även några av era egna skalder har sagt: Vi är av hans släkt.”

Om vi på något för oss svårbegripligt sätt är inneslutna i Gud stöter vi hela tiden på Gud i skapelsen som omger oss enligt Paulus i Romarbrevet 1. Gud är inte ett från världen skiljt Objekt som vi kan studera. Vi är så att säga redan inne i Gud sådan den som är radikalt väsenskild från oss. Vi anar Honom glimtvis, vi ser skuggan av Hans utsträckta hand, vi har så som Job ”sett utkanten av Hans verk.” Paulus vet besked enligt 1 Tim 6:13-16 ” Jag uppmanar dig inför Gud, som ger liv åt allt, och inför Kristus Jesus som vittnade för Pontius Pilatus med den goda bekännelsen: bevara budskapet rent och oförfalskat till vår Herre Jesu Kristi ankomst, som den salige, ende Härskaren ska låta oss få se när tiden är inne. Han är kungarnas Kung och herrarnas Herre, han som ensam är odödlig och bor i ett ljus dit ingen kan komma och som ingen människa har sett eller kan se. Honom tillhör ära och evig makt! Amen.”

Man kan få myror i huvudet för mindre. Vem är Kungarnas Kung och Herrarnas Herre?
Uppenbarelseboken 17:13-15 ” De ska strida mot Lammet, men Lammet ska besegra dem tillsammans med sina kallade, utvalda och troende, eftersom han är herrarnas Herre och kungarnas Kung.” Följ upp detta med Upp 19:12-16 ” Hans ögon var som eldslågor, och på sitt huvud bar han många kronor. Han hade ett namn skrivet som ingen känner utom han själv, och han var klädd i en mantel som var doppad i blod, och hans namn är Guds Ord. De himmelska härarna följde honom på vita hästar, och de var klädda i vitt rent linne. Ur hans mun kom ett skarpt svärd som han ska slå folken med, och han ska styra dem med järnspira, och han trampar Guds, den Allsmäktiges, stränga vredes vinpress. Och på sin mantel och på sin höft har han ett namn skrivet: ”Kungarnas Kung och herrarnas Herre.”

Allt detta såg Johannes i sin visionära tillvaro i fängsligt förvar på Patmos. Men inget av detta som han förmedlar är ”taget ur luften” utan har sina rötter i det förra förbundets profetior. Framkallat ur historiens mörkrum av samma Ande som inspirerade all skrift. Läs med mig Jesaja 63:1f

” Vem är han som kommer från Edom, från Bosra i högröda kläder,
så ståtlig i sin dräkt, så stolt i sin stora kraft?
”Det är jag som talar i rättfärdighet, som är mäktig att frälsa.”

Varför är din dräkt så röd,varför liknar dina kläder en vintrampares?
”Jag har trampat vinpressen själv,ingen bland folken hjälpte mig.
Jag trampade dem i min vrede, trampade sönder dem i min harm.
Deras blod stänkte på mina kläder, och jag fick hela min dräkt fläckad.
För hämndens dag var i mitt hjärta och året för min återlösning hade kommit.

Jag såg mig omkring, men det fanns ingen hjälpare. Jag stod där förundrad,
men det fanns ingen som stödde mig.
Då hjälpte mig min egen arm, och min vrede stödde mig.
Jag trampade ner folken i min vredeoch gjorde dem druckna i min harm,
jag lät deras blod rinna ner på jorden.”

Vem är denne som talar om sig själv som ”jag”, om det inte är Han som vi känner som ”Jag Är? ”

Kanske är det så att din uppfattning av vem Jesus är inte har plats för den Jesus som inte bara är världens frälsare utan också är världens domare? Kanske har din bibelläsning radikalt filtrerats genom ett annat evangelium, så att du är helt främmande inför tanken att denne ”Kungars Kung och Herrars Herre” verkligen kommer att ställa sina fiender till svars? Den bästa motvikten mot den villfarelsen är väl att höra hans egna ord och det som apostlarna förmedlade, drivna av den Helige Ande som uppenbarat allt.

Apostlagärningarna 10:42 f ”Och han befallde oss att predika för folket och vittna om att han är den som Gud har utvalt till domare över levande och döda. Om honom vittnar alla profeterna att var och en som tror på honom får syndernas förlåtelse genom hans namn.”

1 Tim 4:1 ” Jag uppmanar dig allvarligt inför Gud och Kristus Jesus som ska döma levande och döda, inför hans uppenbarelse och hans rike.”

1 Pet 4:5-6 ” Men de ska stå till svars inför honom som är redo att döma levande och döda. Det var därför evangeliet förkunnades också för dem som nu är döda, för att de skulle dömas till kroppen så som människor döms men leva i anden så som Gud lever.

Joh 8:15-16 ” Ni dömer efter det yttre. Jag dömer ingen. Och även om jag dömer är min dom rättvis, för jag är inte ensam, utan Fadern som har sänt mig är med mig.

Joh 5:21-23 ” För liksom Fadern uppväcker de döda och ger dem liv, så ger också Sonen liv åt vilka han vill. Och Fadern dömer ingen, utan han har överlämnat hela domen till Sonenför att alla ska ära Sonen så som de ärar Fadern. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern som har sänt honom.
Jag tror att du förstår vad som står på spel. Om din Jesus inte får döma kan han heller inte frälsa. Om du vet av att Sonen och Fadern är så förbundna att ingen kan sägas ha den ene utan den andre, då måste du ge dem samma status, dvs Gudom, åt båda.

1 Joh 4:2f ” Så känner ni igen Guds Ande: varje ande som bekänner att Jesus är Kristus som kommit i köttet, den är från Gud, och varje ande som inte bekänner Jesus, den är inte från Gud. Detta är Antikrists ande, som ni har hört skulle komma och som redan nu finns i världen.”

1 Joh 4:15-17 ” Om någon bekänner att Jesus är Guds Son, förblir Gud i honom och han själv förblir i Gud. Och vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på den. Gud är kärlek. Den som förblir i kärleken förblir i Gud, och Gud förblir i honom. Så har kärleken nått sitt mål hos oss: att vi har frimodighet på domens dag. För sådan han är, sådana är också vi i den här världen.”

Är det då en motsättning mellan Guds kärlek och Guds dom? Aldrig på tiden! Bort den villfarelsen! De hänger samman, sömlöst. Det skrev Johannes alldeles entydigt och oemotsägligt.
Joh 3:16-18 ” Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. Gud har inte sänt sin Son till världen för att döma världen, utan för att världen ska bli frälst genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd. Men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.

Treenigheten då. Att vi använder ord som ”tre enig” trots att det aldrig nämns som sådant, har att göra med att det finns fem lika sanna påståenden i Bibeln.

1 – En enda är Gud, Gud är en
2 – En som identifierar sig som Fadern är Gud
3 – En som identifieras som Guds son, Guds exakta avbild, är Gud
4 – En som kallas Helig Ande är både Gud och personlig.
5 – De tre är aldrig åtskilda, men aldrig olika namn för samma sak. De är tre.

Att det är svårbegripligt kan man lugnt hålla med om. Men där kan en annan insikt dyka upp. Om jag som är skapad till Guds avbild var kapabel att omfatta, förstå och förklara Guds hemligheter då vore jag minst sagt Guds like, och inte längre hans skapelse. Syndens verklighet är den att den skapade sätter sig själv över Skaparen. Även tankemässigt

Tillbedjan har inga problem med att Gud framskymtar som skisserat. Intellektet har däremot problem. Särskilt om det inte har fattat sin begränsning. ”Vi ser alla endels”.

Hur ber vi nu då, för det var ju frågan. Vi ber till den ende Gud som har givit sig till känna som Fadern, men utan Sonen hade Faderns verk förblivit en tanke, och utan Anden funnes ingen enda kommunikationsväg till Gud. Bedjandet är Andens verk i oss, som genom Sonens fullbordade verk når Fadern. Därför är det en sådan smal strimma fotfäste mellan himmel och helvete. Antingen ” låt det ske mig efter MIN vilja, eller låt det ske mig efter DIN vilja.”

Tryggast är nog att be som Jesus lärde: ”Vår Fader..” det kan man be om man vet att ingen kommer till Fadern utom genom Sonen och att det är Anden i oss som utför själva bedjandet till vilket vi lånar vår röst.

Den danske filosofen och teologen Sören Kierkegaard skulle ha sagt: ” det är antingen eller”. Inga fler alternativ finns!

Teddy Dononbauer, November 2024

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.